Op deze pagina staan voorlopige afbeeldingen .

Zodra het spel Toedeloe klaar is worden de afbeeldingen aangepast.

 

Op de bovenstaande foto ziet u een proefversie van het spel ToedeLoe.

 

 

Spelregels :ToedeLoe.                

                                       

Tijdsduur van een spel ;  ongeveer 45 minuten.

 

Toedeloe is een  bordspel voor twéé of vier spelers.

Het is een spel van aanvallen en vooral van verdedigen.

Door slimme keuzes van je kaarten te maken kun je bepaalde strategische ronde vakjes met je pionnen te bezetten.

Je kunt het spel winnen , verliezen en gelijk spelen.

Wat heb je nodig.

 

001 = Een rond GameOn bordspel “  versie ToedeLoe “.

Het speelbord bestaat uit twéé zgn. zones met speelvelden.

002 = Twéé stokken met elk 54 kaarten. = inclusief 2 jokers.

003 = 30 witte pionnen.

004 = 30 grijze pionnen.

005 = 10 rode pionnen.

006 = 2 x een ToedeLoe [ groene pionnen ].

007 = Spelregels “ ToedeLoe “.

 

Doel van het spel =

Doel van het spel is om de meeste pluspunten te halen en zo min mogelijk punten weg te geven.

001 = Pluspunten maken doe je door o.a. een  zo lang mogelijke rij te maken met je eigen pionnen.

002 = En door bepaalde vakjes te bezetten waarvoor je pluspunten behaald.

Je kunt ook min punten krijgen als je bepaalde vakjes niet bezet hebt.

Iedere speler speelt met zijn eigen stok kaarten.

---------------------------------------------

Score berekenen.

Pluspunten.

 

001 ; De mogelijk geplaatste pionnen binnen de zwarte kaders [ 6 stuks in een kader ] tellen als pluspunten.

1 punt per pion. Heb je alle zes de pionnen van één kleur in een kader staan tellen deze punten dubbel = 12 punten.

 

002 ; De pionnen geplaatst in een even of oneven rij [ er zijn 4 rijen ] zijn 1 punt per pion.

 

003 ; De groen omcirkelde vakjes [ 8 in totaal ] tellen als extra bonus punten indien bezet met een pion van

je eigen kleur. = 2 punten per pion.

 

004 ; Voor iedere pion in je langste aaneengesloten rij krijg je één pluspunt per pion.

 

 

 

Minpunten.

005 ; Alle pionnen die aan het einde van het spel niet op het spelbord staan zijn min punten, ook de rode en groene pionnen.

Heb je bv. nog 7 niet gespeelde pionnen  [ 5 witte een rode en een groene ] dan zijn dat 7 strafpunten. Kun je in een speelbeurt geen actie maken dan moet je passen en een minscore noteren. Passen = van nul t/m min negen.

Als je voor de eerste keer een min score behaald omdat je moet passen [ je kunt geen enkele actie maken ] dan zet je jouw rode pion van het getal nul naar min één. Bij de volgende keer passen ga je van min één naar min twéé enz.

 

Einde van het spel.

Als een speler op min negen komt stopt het spel onmiddellijk. Er is geen nabeurt voor de tegenstander.

Als de punten worden geteld dan eerst de pluspunten tellen daarna de min punten.

De speler met de meeste pluspunten wint het spel. Een gelijkspel is mogelijk.

 

 

Starten met het spel =

Beide spelers draaien een speelkaart van hun stok en de speler die de hoogste kaart heeft begint met het spel.

Iedere speler zet één rode pion op de nul bij de strafpunten. De ToedeLoe [ = de groene pion ] zet je op het groene vakje.

De overige 4 rode pionnen leg je bij de 40 speelpionnen.  Iedere speler speelt met zijn eigen kleur pionnen.

Dit zijn of de 40 witte pionnen of de 40 grijze pionnen.

Ook heeft iedere speler zijn eigen stok kaarten om mee te spelen en moet deze zorgvuldig schudden alvorens actief te beginnen met het spel.

De startspeler [ speler A ]  pakt 3 bovenste kaarten van zijn zgn. afpakstok [ afneemstok ] en legt zijn drie kaarten open op tafel.

Speler A kiest nu één van zijn drie kaarten om te spelen of gaat een combi van twéé of drie kaarten maken. [ zie ook hoofdstuk “ Combi maken “ ].

 

Voorbeeld = speler A krijgt :   ♦2  ♦7  ♣10

Speler A gaat beginnen met het spel en speelt in dit geval 1 kaart uit zijn hand , speler A mag zelf kiezen welke van deze 3 kaarten.

Speler A kiest ♦2 en mag nu een pion op een ! ♦2 zetten of een pion op het getal 2 in één van de twéé rijen van rood/even. Dit mag op zijn gedeelte van het speelbord of op het gedeelte van de tegenstander aan de andere kant van het speelbord zijn.

Het speelbord bestaat uit twéé zogenaamde zones maar je speelt actief over het gehele speelbord.

Eenmaal een pion gezet blijft gezet.

Nu zijn er nog twéé kaarten over en deze twéé kaarten moet je beide aanbieden aan de tegenstander. Nu mag ! de tegenstander één kaart kiezen om te spelen. De tegenstander mag ook passen zonder consequenties.

Daarna legt speler A zijn 3 kaarten op het gedeelte “ paskaarten “ op het speelbord. En is tegenstander B aan de beurt om één van zijn drie kaarten te spelen enz.

Iedere speelkaart vertegenwoordigt de waarde die de kaart vermeld, behalve de heren , jokers en de azen.

Daar kun je extra acties mee maken . [ uitleg volgt nog ]

 

 

Combi maken : met een Heer.

Je mag een combi maken van twéé kaarten mits het voldoet aan de volgende voorwaarde: Op de eerste plaats moeten de combi kaarten van dezelfde speelsoort zijn. Zelfs een combi maken van drie kaarten is een mogelijkheid .

Dus bv. drie klaveren kaarten of drie ruiten kaarten enz.

De heren hebben een waarde van 13 , min de waarde van een tweede en/of een derde kaart die je speelt in combinatie met een heer.

Bijvoorbeeld je speelt heer en 6 = 13 min 6 = 7.  Je mag nu het vakje 7 bezetten met een pion of in de rij zwart/oneven op de 7 een pion neer zetten.

Heb je bv.  heer , 6 en 2 dan kun je ook 13 min 8 = 5 spelen.

Of in een rij zwart/oneven op de 5 een pion neer zetten.

Als je een combi maakt van drie kaarten krijgt de tegenstander in deze beurt geen kaart aangeboden.

Met heer , 6 en 2 kun je ook 13 min 6 = 7 +2 = 9 maken.

Of in de rij zwart / oneven op de 9 een pion neer zetten.

-------------------------------------------------

Combi maken : met een Aas.

Ook met een aas mag je een combi maken . Een aas geeft +1 [ 1 erbij ] of min 1 [ 1 eraf ] aan.

Voorbeeld ; je krijgt = aas   7   en    ♦4

Door aas en de  7 nu beide te spelen mag je een pion op  6 , 7 of 8 zetten. Je speelt twéé kaarten van de drie en zegt bv. tegen de tegenstander

7 min 1 [ aas ] = 6.

Of 7 plus één = 8. En ook 7 blijft nog een optie.

Als je een combi maakt krijgt de tegenstander in deze beurt maar één kaart van de drie aangeboden en dat is ♦4

Een aas mag je ook gebruiken om een ToedeLoe pion te verplaatsen , maar alleen als alle vier jouw rode pionnen op het speelbord staan.

 

Een jokerkaart [ rode pion ] .

Een jokerkaart kun je gebruiken om één van de  4 rode pionnen erop te zetten of voor de Toedeloe pion erop te zetten. { zie ook uitleg Toedeloe pion ].

Je mag als je de joker speelt één rode pion op een leeg vakje van het bord zetten en van daar uit één vakje verplaatsen.

Iedere speler heeft 4 rode pionnen ter beschikking. Als je er een rode pion erop zet mag ! je alleen één buurpion eraf slaan.

Behalve als de pion binnen één van de zwarte rechthoekige kaders staat . Pionnen staan daar beschermd.

In het zwarte kaders bevinden zich de vakjes klaveren 6 , 7, en 8 en harten 6 , 7, en 8.

Je mag ook rode of groene pionnen binnen het zwarte kader plaatsen en deze er daarna weer eruit spelen.

Door het slim plaatsen of verplaatsen van rode of groene pionnen kun je voorkomen dat de tegenstander lange rijen kan maken of direct punten kan scoren.

Ook een ToedeLoe pion kun je met een joker ergens op het speelbord op een leeg vakje plaatsen en 1 plaats verschuiven , maar dan moet je wel eerst alle vier jouw rode pionnen op het speelbord hebben staan.

Heb je al je rode pionnen en de groene pion op het speelveld staan dan moet ! je als je een joker speelt één van je rode pionnen of de Toedeloe één vakje verplaatsen naar één van de zogenaamde buren.

Buren !  zijn vakjes die zich direct boven , onder , links of rechts bevinden van waar desbetreffende pion staat. Niet diagonaal.

Een rond vakje kan maximaal 4 buren hebben.

 

Uitleg van de ToedeLoe pion.

Iedere speler heeft in eerste instantie één ToedeLoe pion beschikbaar.

Een Toedeloe is een groene pion.

Je mag een ToedeLoe pion er pas opzetten als je alle vier je rode pionnen op het speelveld hebt staan.

Staan beide ToedeLoe pionnen op het speelveld , dan mag iedere speler beide Toedeloe pionnen gaan gebruiken.

Zodra je een ToedeLoe pion erop zet [ op een leeg vakje ] mag je alle buren pionnen die niet beschermd staan eraf slaan , ook de rode pionnen. Je mag er alleen één buurpion vanaf slaan. Bevinden rode pionnen zich binnen een zwart kader dan staan deze beschermd = veilig.

Door het slim plaatsen of verplaatsen van een ToedeLoe kun je voorkomen dat de tegenstander lange rijen kan maken of punten kan scoren.

Als je met behulp van het spelen van de ToedeLoe een rode pion er vanaf gooit moet deze terug gegeven worden aan de tegenstander.

De tegenstander moet nu eerst deze rode pion weer op het speelbord zien te krijgen alvorens hij de vrije keuze mag maken uit alle rode pionnen en beide Toedeloe pionnen.

Probeer met een ToedeLoe zoveel als mogelijk een rode pion eraf te gooien, je beperkt daarmee de mogelijkheden v.d. tegenstander.

Met een Toedeloe kun je er geen Toedeloe er vanaf gooien.

 

 

 

Combi speciaal.

Ook kan het voorkomen dat je twéé jokers of drie heren in je hand van drie kaarten krijgt.

Dan mag je twéé keer in één beurt een jokerkaart spelen.

Of drie keer een heer in één beurt spelen.

 

------------------------------------------------------------------

Is de afpakstok bij beide spelers op [ na 54 kaarten ] dan schudden de spelers hun stok en gaan verder met het spel.

Als je een kaart kunt spelen moet je deze spelen , ook al komt dat niet gelegen.

Als je helemaal niets kunt spelen met je drie kaarten spreken we van een pashand. De tegenstander mag nu kiezen uit alle drie de kaarten.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Er mag maar één pion op een nummer staan.

Heb je een beginhand [ 3 kaarten ] met een heer of een joker gekregen , dan moet je de heer of joker spelen.

De heer kun je evt. in combinatie met één of twee andere kaarten mits deze van dezelfde speelsoort zijn spelen.

 

 

 

Waarde van de kaarten:

Kaarten van dezelfde speelsoort mag je optellen of aftrekken [ in mindering brengen ].

Voorbeeld = Je hebt   8    6    4

Je hebt nu twaalf verschillende mogelijkheden om te benutten.

Dat zijn harten 12 , 10 , 8 , 6  , 4 , 2 en een rode 2 , 4 , 6 , 8 , 10 en 12 .  

 

Aas =

Tel één punt erbij of één punt eraf van een combikaart / combikaarten.

Met een aas mag je geen ToedeLoe pion erop zetten.

Wel mag je een ToedeLoe pion één stap verplaatsen [ buren ] , mits je alle vier je rode pionnen erop hebt staan.

 

Buren zijn : het directe vakje erboven , eronder , links of rechts.

Niet diagonaal.

----------

2 en de 4 t/m 10 = Geven de waarde van de kaarten aan.

----------------------------------------------------------------------------------

3 =

Op de eerste plaats vertegenwoordigd een 3 de waarde die de kaart aangeeft.

Extra mogelijkheden zijn;

Met een rode 3 [ ruiten of harten ] zet je een pion van de tegenstander 3 stappen verder .

Op deze manier is het mogelijk om er 3 pionnen vanaf te gooien.

 

Met een zwarte 3 [ schoppen of klaveren ] zet je een pion van jezelf drie stappen verder.

Ook nu is het mogelijk om er 3 pionnen af te gooien. 

-----------

Boer = 11 punten.

-----------

Vrouw = 12 punten.

-----------

Heer = Dit is een opzetkaart voor een rode pion en je mag een rode pion dan meteen 1 vakje verplaatsen.[ buren ]

De waarde van de heer bij het spelen is 13 punten dit moet altijd in combinatie gedaan worden met nog één of twéé kaarten van dezelfde speelsoort. En de combikaart/en breng je in mindering op de 13 punten van de heer.

------------

Joker =

Met een joker kun je een ToedeLoe op het speelveld zetten.

Je mag ! de jokerkaart voor een actie van een rode pion of de ToedeLoe pion gebruiken. Je mag er niet mee passen.

Met een actie maken hoef je niet perse een pion eraf te slaan, dit mag ook het verplaatsen zijn naar een leeg vakje.

Als je een joker [ s ] bij jouw starthand hebt zitten moet je die verplicht spelen.

Een ToedeLoe pion mag je verplaatsen met een jokerkaart of met een aas maar alleen als alle vier jouw rode pionnen erop staan.

Slaat de tegenstander er een rode pion vanaf dan wordt die bij jouw geparkeerd .

Je moet dan eerst deze rode pion weer op het bord spelen alvorens je iets mag doen met de Toedeloe pionnen of rode pionnen die al op het speelbord staan.

 

----------------------------

Witte of grijze pionnen die binnen een kader staan mag je niet meer verplaatsen, evt. rode of groene wel.

De speler die met de grijze pionnen speelt gebruikt de stok met het grijze dek.

Als een speler zijn vier rode pionnen nog in de wacht heeft staan mogen er dat nooit geen vijf of meer worden. De tegenstander kan er op dat moment geen rode pion af gooien door het spelen van de ToedeLoe pion.

---------------------------

Tactische tips :

001 = Soms is het slim om jezelf eraf te gooien .

Vooral in het eindspel , als je geen beschikbare pionnen hebt.

Maar deze pion wel zeer goed kunt gebruiken.

002 = Anderzijds is het soms verstandig om er geen pion van de tegenstander er vanaf te gooien.

003 = Mits mogelijk : probeer een kaart/kaarten aan te bieden waar de tegenstander niets of zo min mogelijk mee geholpen is.

004 = Een rode pion erop zetten kan ook op die plek die anders bezet wordt door de tegenstander.

Bijvoorbeeld je krijgt een ;  Joker   7   en   ♦4

Je kunt nu een rode pion op 7 zetten. Het is alleen zinvol als de andere 7 al bezet is.

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Einde van het spel Toedeloe;

 

Het spel stop onmiddellijk als een speler bij de strafpunten op min negen komt.

Er is geen nabeurt. De punten kunnen geteld worden.

 

 

Veel plezier met het spel Toedeloe.