Tactidice.

 

Spelregels Tactidice

 

Tactidice is een uniek familiespel voor 2 tot 4 spelers met onbeperkte mogelijkheden, waarbij het gebruik van verschuifbare tegels, tactische dobbelstenen, en slim aanvallen en verdedigen niet alleen een spannend tussendoel bieden, maar ook een uitdagend einddoel dat voor een bevredigende afsluiting zorgt.

 

Een spel waarbij er alles aan gedaan is om de factor geluk van het dobbelgedeelte zo laag mogelijk te houden, zodat je het spel vooral op vaardigheden zult winnen.

 

 

De spelregels worden regelmatig aangescherpt , download hierboven de meest recente aanpassing. 

TactiDice.           11 oktober 2022.

 

 

Aantal Spelers: 

TactiDice kan gespeeld worden met twee, drie of vier spelers.

Deze speluitleg is voor twee spelers.

 

Speloverzicht: 

TactiDice is een tactisch dobbelspel waarbij keuzes cruciaal kunnen zijn.

Het is niet alleen het minimale  geluk van de dobbelsteen die bepaalt wie wint, maar vooral ook het maken van slimme keuzes voor zowel de aanvallende speler als de verdedigende speler.

Een spel met onbeperkte mogelijkheden, waarbij beide spelers constant actief bezig zijn.

 

Benodigdheden:

  • 6 witte pionnen.
  • 6 grijze pionnen.
  • 3 witte dobbelstenen.
  • 1 rode dobbelsteen.
  • 1 groene dobbelsteen.
  • 9 tegels.
  • 1 tegel met plus 1.

 

Doel van het Spel: 

 

Het doel van het spel is;

001 = als eerste speler drie pionnen van de tegenstander van het bord te spelen/gooien.

002 = om vijf van de zes pionnen van de tegenstander van het bord te spelen door strategische keuzes te maken op basis van de worpen van de dobbelstenen.

 

Startopstelling: 

 

Leg de tegel die een kruis in het midden heeft op tafel [ = middentegel ].

Schud daarna de acht overgebleven tegels en leg deze random rond de zojuist neer gelegde middentegel. [ Zie Tekening 1] .

 

Elke speler mag de drie dichtstbijzijnde gelegde tegels draaien naar wens.

Elke speler kiest zes pionnen; één speler gebruikt de zes grijze pionnen en de andere speler zes witte pionnen.

 

Plaats de pionnen naar eigen inzicht op de achterlijn.

Je mag geen pion op een kruisvak zetten.

 

Omdat ieder spel de tegels op een andere positie komen liggen zal de keuze van het plaatsen van je pionnen steeds anders zijn en soms heb je geen keuze omdat er drie zgn. kruis tegels liggen. Zie tekening 1.

De drie middelste tegels nu nog zonder pion bezetting blijven gedurende nagenoeg het hele spel liggen en mogen voorlopig niet verplaatst worden.

 

Spelbegin: 

De speler die het hoogst aantal ogen gooit met één dobbelsteen, begint het spel.

In dit verdere voorbeeld begint de speler die met wit speelt, verder te noemen wit.

 

Voorbeeld van spelverloop: 

Wit gooit met drie dobbelstenen een 2, 4 en een 5.

En mag één dobbelsteen opnieuw gooien als dat gewenst is, maar besluit om de getallen 2, 4 en 5 te laten liggen.

 

De volgende speler (grijs) kiest welke dobbelsteenworp wit niet mag gebruiken.

Laten we zeggen dat grijs de dobbelsteen met de 4 kiest en legt deze weg.

 

Wit moet vervolgens kiezen tussen de 2 en 5 om een pion te gaan verplaatsen.

Dit verplaatsen van een pion mag horizontaal, verticaal of diagonaal.

 

Een alleenstaande pion op een tegel met een kruis staat veilig en kan niet worden geslagen.

Bij het diagonaal verplaatsen mag je niet over een gedeelte spelen waar geen tegel ligt.

 

De grijze pion die rechtsonder op afbeelding 2 staat mag geen 4 , 5 of 6 stappen diagonaal maken.

Wel 1 of 2 stappen diagonaal naar rechts.

Diagonaal of gewoon naar links is niet mogelijk omdat de tegel daar niet aansluit.

 

Afbeelding 2.

Als je in je beurt een pion kunt verzetten moet je er ook één verzetten.

 

Dubbele Getallen: 

Wanneer een speler dubbele getallen over houd van de drie dobbelstenen, moet hij een tegel verplaatsen in plaats van een pion.

De tegenstander mag dan geen dobbelsteen verwijderen.

Een tegel verplaatsen/verschuiven moet 1 of 2 vakken zijn, maar moet altijd de aansluiting houden met het speelveld.

1 vak verschuiven als er een dubbelle 1, 2 of 3 gegooid is.

2 vakken verschuiven als er een dubbelle 4, 5 of 6 gegooid is.

Zijn de drie bovenste horizontale tegels en de onderste drie horizontale tegels weg gespeeld dan moet je met de dubbelle getallen gaan spelen, omdat er geen tegels meer zijn om te verschuiven.

 

Uitzondering zessen gooien.

Als er één of meer zessen worden gegooid, mogen deze niet uit het spel worden genomen en kan de speler o.a. kiezen om 1 of 6 stappen te zetten met een pion.

Met twee zessen hoef je geen tegel te verschuiven maar het mag wel.

 

Drie dezelfde.

Als een speler drie dobbelstenen met dezelfde waarde heeft gegooid mag hij een pion naar keuze van de tegenstander 1 stap verzetten.

Ook al staat desbetreffende pion op een zgn. kruis vak.

 

Tegel[s] verwijderen: 

De drie middelste tegels blijven liggen zolang er nog tegels liggen in de bovenste horizontale rij en/of de onderste horizontale rij.

Als een tegel van de bovenste of onderste rij geen pionnen bevat, moet deze tegel meteen uit het spel gehaald worden, waardoor het speelveld kleiner wordt.

Als de bovenste en de onderste rij zijn verwijderd wordt er pas één tegel die leeg is verwijderd van de zgn. midden rij.

De laatste twee tegels blijven altijd liggen.

 

Twee pionnen op één kruis vak.

Als er pion op een kruisvak staat mag de tegenstander daar ook een pion op spelen.

Er mogen geen twee pionnen van dezelfde kleur op een kruis vak staan.

De twee pionnen kunnen er af gespeeld worden door een derde pion.

 

Winnaar: 

Je wint het spel als;

001 = De speler die als eerste zes pionnen van de tegenstander weg speelt wint het spel.

002 = Een speler geen enkele zet kan doen.

 

Let op !

De speler die als eerste drie pionnen van de tegenstander weg speelt krijgt 1 + punt.

Dit is van belang omdat als er twee spelers ieder nog één pion over hebben het spel stopt en wint de speler die de 1+ score heeft behaald.

Als je een derde pion eraf gooit door een dubbelle kruis bezetting weg te spelen geldt dit als zijnde de derde pion = +1

 

Wit heeft de +1.

 

 

Eindspel.

Wit is aan de beurt en moet 1, 5 of 6 zetten.

Wit zet 1 diagonaal en slaat de grijze pion eraf.

Wit is winnaar omdat die ook al de 1+ score had.

Grijs kan niet meer winnen.

 

www.bordspellenman.nl

 

U kunt het spel ook spelen met 3 of vier spelers.

Print daarvoor de spelregels uit die bovenaan deze pagina staan.