7 januari 2023.

HighFive volgens ChatGPT.

 

HighFive is een afwisselend, uitdagend en interactief kaartspel dat zowel strategische planning als sociale interactie vereist.

Met zijn diverse spelregels en variatiemogelijkheden biedt het urenlang plezier voor spelers van alle niveaus.

De combinatie van geluk en vaardigheid maakt het spel spannend en herhaalbaar, waardoor het keer op keer een boeiende ervaring biedt voor spelers.

 

 

Hieronder kunt u de spelregels downloaden, maar let op, dat op deze pagina de

spelregels geüpdatet zijn met de laatste aanpassingen voor een nog betere spelbeleving.

 

HighFive Spelregels Kaartspel

HighFive Scorelijst

HighFive 1959 kaartspel

"HighFive 1959" ( verder te noemen HighFive ]  is een kaartspel dat is bedacht en wordt aangeboden door Toon Voets, ook wel bekend als " De Bordspellenman " uit Schijndel.

HighFive is een veelzijdig en geliefd kaartspel dat zowel strategische diepgang als sociaal plezier biedt.

 

Hieronder ziet u o.a.. een afbeelding van een scorelijst, die u gebruikt tijdens het spel.

 

 

 

HighFive is één van de vele spellen die bedacht is door De Bordspellenman.

Omdat er veel vraag is naar de spelregels van o.a. dit spel etc. vindt u op deze speluitleg pagina de benodigde informatie van HighFive.

Het kaartspel wordt al door velen gespeeld, en hier zijn enkele leuke reacties van deze spelers:

 

Fijn dat het spel ook met twee of drie spelers te spelen is.

High Five biedt onbeperkte mogelijkheden en heeft bovendien grappige spelelementen.

Het is een spel dat gemakkelijk te leren is, maar een uitdaging vormt om goed te spelen.

Elke ronde is weer anders, nooit saai.

Het is een heel leuk kaartspel, vooral als je het met vier spelers speelt.

Je kunt altijd tussentijds stoppen en de volgende dag weer verder gaan.

Het spel heeft een enigszins verslavend karakter, maar wel op een positieve manier.

Er zit veel in en zoals we mogen verwachten van de Bordspellenman is de geluksfactor laag.

Het is een zeer afwisselend spel. 

Grappig dat je alvorens het spel begint ; iedere speler iedere ronde opnieuw een jokerkaart krijgt.

Alle drieën  { ♠3  ♣3  ♦3  ♥3 }  in het spel zijn bijzondere kaarten.

We spelen dit spel van Toon Voets al jaren met verschillende vrienden en het blijft leuk om te spelen, je kan tussendoor ook nog lekker kletsen.

 

Tot zo ver enkele reacties.

Dank daarvoor, Toon Voets.

 

Waarom alle drieën in het spel bijzondere kaarten zijn, zal zo meteen duidelijk worden.

Het advies is om eerst de punten 001 tot en met 018 door te lezen om

een goede eerste indruk  te krijgen wat het HighFive inhoud.

Misschien dat niet meteen helemaal duidelijk wordt wat er bedoeld wordt in de tekst, maar lees gewoon verder , want mogelijk is het aan het eind van de uitleg helemaal duidelijk.

 

Toch nog vragen ! mail mij uw vraag en ik sta u graag te woord.

 

 


Wat heb je nodig =

 

High Five wordt gespeeld [ 4 spelers uitleg ] met drie stokken speelkaarten, waarbij zes jokers in het spel blijven zitten.

In totaal worden er 162 kaarten gebruikt.

 

Verder heb je een pen en een scorelijst [ gratis te downloaden ] nodig.

 

 

 

Deze korte speluitleg is bedoeld voor 4 spelers , die twéé teams van elk 2 spelers vormen.

Twéé spelers van een team zitten schuin [ diagonaal ] tegenover elkaar.

Tijdens het spelen mogen teamgenoten niet overleggen en ook geen uitingen doen over hoe goed of slecht hun speelkaarten zijn.

 

Op de bovenstaande foto is een voorbeeld te zien van wat je zou kunnen uitleggen tijdens een spelronde.

Het zogenaamde als eerste op tafel komen "uitleggen" moeten minimaal met driekaarten en zijn zonder gebruik van jokerkaarten.

Bij het kaartspel High Five ga je  5 rijtjes van 5 kaarten en minimaal één straatje proberen te maken.

Zie de afbeelding hierboven:

Je ziet rijtjes van de tweeën, negens, azen en van de boeren.

Een straatje van harten 10 t/m koning en een straatje van schoppen 4 t/m 7.

Zoals je ziet mag je ook dubbelle kaarten gaan leggen , o.a.. zoals de klaveren 2.

 


Puntentelling High Five.

 

Alle kaarten die je op tafel hebt gespeeld zijn pluspunten, en de kaarten die de overige spelers nog in hun hand hebben zijn voor hun minpunten.

 

Waarde van de kaarten:


Jokerkaart = 50 punten.
Aas = 20 punten.
Twee = 20 punten.
8 t/m Heer = 10 punten.
4 t/m 7 = 5 punten.
De drieën = nul punten.

 

Extra punten;


Uit maken = 100 punten.
Vijf in een rij gemaakt = 50 punten + telling van de kaarten.
Vijf in een rij "Straatje" = 50 punten + telling van de kaarten.


Leg je bijvoorbeeld 5 boeren uit als openingskaarten dan is dat op dat moment 50 punten als

uitleg punten en geen 50 + 50 [ waarde van een zgn. rijtje ].


Hebben beide spelers van een team nog helemaal niets uit gelegd, dan is dat 200 min punten voor het team.


Als een team uit is en de tegenstander hadden in die ronde bijvoorbeeld 60 punten uit gelegd maar niet aan de volledige criteria voldaan, dan krijgt het winnende team 60 extra punten in die ronde.


Hebben beide teams in een ronde niet voldaan (bijvoorbeeld omdat de afpakstock is opgespeeld) aan de criteria, is er geen punten score voor de teams.

 

Een puntentelling overzicht kunt u hieronder downloaden en uit printen.

 


Puntentelling High Five Docx
Word – 13,0 KB 5 downloads

De jokerkaarten: wanneer mag je die wel of niet gebruiken?

 

Je mag de jokerkaart nooit spelen om een weggegooide kaart van de tegenstander uit te leggen.

 

Ook mag je een jokerkaart niet gebruiken om voor de eerste keer in de ronde op tafel te komen ( het zogenaamde "op tafel komen voor de eerste keer").

Daarnaast mag je een jokerkaart niet gebruiken voor of in een zgn. straatje.

Een straatje is een rij kaarten die op nummer volgorde liggen [ bijvoorbeeld  8, 9,10  of   5, 6, 7 of 10, boer, vrouw ] en die allen van dezelfde speelsoort zijn.

De 8, 9 en de 10 moeten allemaal of van harten ,ruiten, klaveren of van schoppen zijn.

 

Echter, eenmaal uitgelegd op tafel mag je een jokerkaart of meerdere jokers gaan aansluiten of uit leggen .

Behalve bij een straatje en ook niet bij de zgn. vijf maal vijf stapeltjes die al compleet zijn.

 

Er mogen maximaal 2 jokerkaarten in een rij liggen.

 

Let op: als je een jokerkaart uitlegt, moeten daar minstens twee zgn. echte kaarten bij zitten.

 

Voorbeeld:

8 - 8 - joker:                mag wel.
8 - joker - joker:         mag niet.
8 - 8 - joker - joker :   mag niet.

Er moeten meer zgn. echte kaarten liggen als jokerkaarten in een rij.

 

 

 

Bepaal wie er de eerste deler wordt en vul dit in op de scorelijst.

Vul ook de namen van de spelers in , wie speelt met wie.

Bijvoorbeeld team dames tegen team heren.

Elke nieuwe ronde krijgt weer een nieuwe deler.

 

Na het delen van de kaarten. (iedere speler ontvangt 12 kaarten, plus 1 jokerkaart)

De speler na de deler [ = startspeler ] pakt twee kaarten van de trekstapel en gooit schoppen 5 weg.

 

Op de onderstaande foto zie je dat José met Anja speelt en Jos met Toon.

Team dames tegen het team heren.

Teamgenoten zitten schuin tegenover elkaar.

 

Doel van het spel en het zgn. uit leggen:

 

Het doel van High Five is om iedere ronde zoveel punten te scoren en te voorkomen dat je een kruis krijgt.

Want als je 3 kruizen hebt gekregen op de scorelijst verlies je het spel ondanks hoeveel punten je hebt.

Om punten te scoren ga je minimaal 5 rijtjes van 5 kaarten maken en minimaal één straatje van vijf kaarten.

 

Dit kun je op veel verschillende manieren bereiken.

 

Voorbeelden van rijtjes die nog niet volledig zijn;

Harten 8    ruiten 8   en harten 8   of 

Klaveren 10   schoppen 10  en ruiten 10.

 

Voorbeelden van straatjes die nog niet volledig zijn;

Harten 7 harten 8 en harten 9  of  

Ruiten 4 ruiten 5 en ruiten 6. 

 

Om punten te kunnen scoren, moeten jij of je teamgenoot in elke ronde kaarten gaan uit leggen met een minimaal totaal aantal punten om op tafel te mogen komen.

Het totaal aantal uit gelegde kaarten moet minimaal 50 , 50 , 60 , 80  of 100 punten bevatten.

Wat je moet uit leggen, wisselt per ronde omdat eenmaal gehaalde punten kunnen afgestreept worden op de scorelijst als er aan de criteria voldaan is van het minimaal uit leggen.

De eerste punten [  openingshand ] uit leggen doe je zonder jokerkaarten te gebruiken.

Ook een weg gegooide kaart mag je nooit uit leggen met een jokerkaart.

 


Wat moet je iedere ronde samen met je teamgenoot proberen te doen;

 

001 = Probeer in elke ronde één van de vijf getallen [ 50, 50, 60, 80, 100 ] van de scorelijst weg te spelen.

002 = Maak in elke ronde minimaal een straatje van vijf kaarten.

003 = Maak minimaal vijf stapeltjes van vijf kaarten.

004 = Leg zoveel mogelijk punten op tafel.

005 = Voorkom dat je een zogenaamd "kruis" krijgt.

 

Je mag zelf kiezen welk getal [ 50, 50, 60, 80, 100 ]  je in een ronde weg wilt spelen; dit hoeft niet in een bepaalde volgorde. Het getal 50 moet echter twee keer worden weggespeeld.

 

Als je een getal hebt weggespeeld, streep je dat getal door op de scorelijst.

Je hebt een getal in een ronde weggespeeld als het voldoet aan de volgende drie criteria:

001 = Je hebt genoeg punten op tafel liggen.

002 = Je hebt minimaal 5 rijtjes van 5 kaarten  gemaakt.

003 = Je hebt een straatje van minimaal vijf kaarten gemaakt.

Je moet de zojuist 3geneomde criteria volbracht hebben om het uit te mogen maken.

Als je het uit maakt moet je een kaart weggooien.

 

De vijf getallen [ 50, 50, 60, 80, 100 ] vertegenwoordigen het aantal punten dat je minimaal moet uit leggen in een ronde om op tafel te mogen komen.

Zie ook "Puntentelling ed. van de kaarten."

 

Als het niet is gelukt om de zojuist drie genoemde punten [ 001 t/m 003 ] te volbrengen met je team, krijgt jouw team in die beurt een kruis bij het getal dat je had uitgelegd.

Heb je drie kruizen gekregen  dan verlies je het spel, ondanks het aantal punten wat je behaald hebt.

 

Het spel kan op twéé manieren eindigen.

 

Het spel eindigt als;

001; Een team alle zes de getallen heeft weg gespeeld , het team met de meeste punten wint.

002; Eén of beide teams drie kruisjes heeft.

 

Als beide teams drie kruisjes hebben behaald, eindigt het in een gelijkspel; er is geen winnaar, ongeacht het punten aantal. Dit zou kunnen gebeuren als beide teams al ieder twee kruisjes hebben en de trekstapel helemaal wordt opgespeeld en op deze manier elk team hun derde kruisje krijgt.

Als de trekstapel volledig leeg gespeeld wordt krijgen beide teams een kruis.

Om het uit te mogen maken, moet je elke ronde het volgende uitleggen:

 

001 = Je moet minimaal één straatje van dezelfde speelsoort (zonder jokers) van minimaal 5 kaarten hebben uitgelegd, en

002 = Je moet minimaal 5 stapeltjes van vijf kaarten hebben gemaakt, je mag er ook jokerkaarten voor gebruiken.

 

Als je aan de zojuist genoemde punten 001 en 002 hebt voldaan, kras dan het getal op de scorelijst door wat je hebt uitgelegd.

Dat getal hoef je niet meer te halen.

 

 

We gaan nu een gedeelte van een spelronde nabootsen.

 

Iedere nieuwe ronde krijgt iedere speler een jokerkaart alvorens te delen.

Een spelronde begint door aan elke speler 12 kaarten te delen, plus een jokerkaart, wat resulteert in 13 speelkaarten per speler.

De startspeler neemt 2 kaarten van de trekstapel en heeft nu 15 handkaarten.

 

 

Toon heeft de kaarten gedeeld.

Jose [ startspeler ] is deze spelronde begonnen door twee kaarten van de trekstapel te nemen en schoppen vijf weg te gooien.

Nu is Jos aan de beurt. Iedere keer als een speler de weggooikaart niet pakt moet hij/zij twee kaarten van de trekstapel pakken.

 

Jos besluit om schoppen vijf niet te gebruiken en draait deze kaart om.

Daarna pakt hij twee kaarten van de trekstapel en legt klaveren vier weg op het andere weggooistapeltje.

Op deze manier ontstaan er twee weggooistapeltjes.

Wanneer een speler een kaart weggooit, mag deze zelf bepalen op welke weggooistapel hij/zij die kaart neer legt..

 

Anja draait de klaveren vier van Jos om , pakt twee kaarten van de trekstapel en gooit ruiten vier weg.

 

Toon besluit ruiten vier niet te gebruiken, pakt twee kaarten af van de trekstapel, en gooit harten zeven weg.

 

José pakt de harten 7 en legt deze uit met nog twee zevens en 3 twee-kaarten.

Je mag dubbele kaarten uitleggen, zoals bijvoorbeeld de klaveren tweeën.

Als je een weggooikaart pakt, moet je die altijd zonder een jokerkaart uit leggen.

 

José legt 75 punten uit (de drie zevens = 15 punten en de drie tweeën = 60 punten).

75 staat niet op de scorelijst, en het getal dat onder de 75 komt is 60.

Het team van de dames legt in deze ronde dus 60 punten uit zet een cirkel om het getal 60 op de scorelijst.

 

Op de foto hieronder kun je de score 60 zien staan.

Omdat José 60 punten heeft uit gelegd, hoeft Anja geen openingsscore meer uit te leggen, maar ze mag bij José aansluiten of zelf nog uit gaan leggen als ze aan de beurt is.

 

Jose gooit een zogenaamde zwarte drie weg.

Zwarte drieën mag je niet pakken om uit te leggen.

 

 

Uitleg scorelijst tot dusver:

 

Toon heeft deze ronde gedeeld, vandaar de aanduiding "Toon" in de kolom deler.

Het is het beste om een streep te zetten door de tekst "Toon" als hij al heeft gedeeld, op deze manier weet je snel wie de volgende deler wordt.

Jos en Toon spelen samen (zie links bij "naam"). Hier zou je ook "heren" in kunnen vullen.

Anja en José  spelen samen (zie rechts bij naam). Hier kun je ook "dames" invullen.

Jose heeft 75 punten uitgelegd, daarom staat er 60 met een cirkel ingevuld bij "uitgelegd".

 

 

We gaan verder met de speluitleg!

Ook Jos gooit een klaveren drie weg.

Anja legt een straatje (ruiten 6, 7 en 8) op tafel en sluit klaveren 7 en schoppen 2 aan bij de kaarten van Jose.

 

Wanneer er een rijtje van exact vijf zevens (niet langer) is gelegd, moet je de vijf zevens omdraaien.

 

Als je vijf omgedraaide stapeltjes hebt gemaakt, mag je de vijf stapeltjes weer met de beeldzijde naar boven leggen.

 

Intussen hebben Jos en Toon ook al het één en ander op tafel uit gelegd.

Als een tegenstander een aansluiter weggooit, mag je deze aansluiten en de bijbehorende weggooistapel pakken.

Ook als het een aansluiter is bij een straatje.

 

Jos en Toon hadden ruim 100 punten uitgelegd, en daarom mogen ze 100

op de scorelijst zetten met een cirkel eromheen.

 

 

Toon en Jos hebben drie stapeltjes van exact vijf kaarten gevormd.

 

 

Jos is aan de beurt en legt drie vieren uit en voegt een jokerkaart toe aan de tienen, evenals een 6 bij de vier zessen.

Nu zijn er vijf keer vijf stapeltjes gevormd, en mogen alle vijf de stapeltjes open gelegd worden (zie foto hieronder).

 

Als de tegenstanders nu een zgn. aansluiter van de opengelegde stapeltjes (6, 8, 10, boer of een vrouw) weggooien, dan mogen Jos of Toon die weggooikaart pakken om aan te sluiten wanneer ze aan de beurt zijn.

 

Als je een weggooikaart pakt, moet je ook altijd de bijbehorende weggooistapel volledig pakken.

 

Jos en Toon kunnen het nog niet uit gaan maken omdat ze nog geen straatje hebben van minimaal vijf kaarten (zonder jokerkaart).

 


 

Jose en Anja hebben wel 5 x 5 stapeltjes en een straatje [ ruiten 5 t/m ruiten 9 ] van minimaal vijf kaarten gemaakt en maken het uit.

Opvallend is dat ze twee stapeltjes van vijven hebben gemaakt.

De puntentelling van deze ronde kan gedaan worden.

 

Toon en Jos hebben 250 punten (de punten die ze nog in hun handen hadden zijn er al afgetrokken).

Ze hebben de 100 punten niet gehaald, en daarom gaan deze punten naar Anja en Jose.

 

Daarnaast hebben Anja en Jose 400 punten gescoord.

De 400 punten zijn de zogenaamde tel (uitleg zie scoreberekening).

 

En ze hebben ook 450 punten voor de waarde van hun uitgelegde kaarten behaald.

Een totaal van 950 punten in deze ronde.

 

Het getal 60 hebben ze gehaald, en daarom staat in de rechterzijkant het getal 60 doorgestreept.

Dit getal hoeven Anja en Jose niet meer te maken.

 

Jos en Toon konden geen straatje maken.

Dus bij hun getal 100 wordt een kruis gezet.

Ze krijgen wel de pluspunten (de kaarten in hun handen zijn minpunten) die ze hebben uitgelegd = 250+ punten.

 

Anja en José krijgen de 100 punten van Jos en Toon omdat ze die niet hebben gehaald.

Ook hadden ze 400+ punten aan zgn. tel (puntentotaal van de stapeltjes) uitgelegd.

 

Voor de uitgelegde punten op tafel hebben ze 350 punten + 100 punten voor het uitleggen gekregen.

Een totaal van 950 punten in deze ronde.

 

Ook mogen ze het getal 60 doorstrepen rechts op hun scoregedeelte.

Het krulletje achter het getal 60 geeft aan dat ze dat hebben gehaald.

Jose mag gaan delen.

 

Vanaf de tweede ronde regel;

 

Na de openingsronde hebben beide teams een eerste tussenscore staan.

Vanaf de tweede ronde wordt er gekeken welk team de minste punten in de tussenstand heeft.

 

De spelers van het team die de minste punten hebben krijgen bij aanvang van de nieuwe ronde ieder 2 extra handkaarten mits de achterstand minimaal 200 punten is.

Op deze manier kunnen de spelers die op achterstand staan gemakkelijker weer hun achterstand proberen weg te werken.

 

 




Delen, enz.

 

Voordat je gaat delen geef je iedere speler eerst een jokerkaart.

Zorg dat alle driekaarten die in het spel zitten, goed verdeeld worden.

 

Het is niet leuk als een speler na het delen twee zwarte drieën of twee rode drieën afpakt omdat die nog bij elkaar zitten.

Ook na het grondig schudden van de kaarten kan het voorkomen dat er nog drieën bij elkaar zitten, maar de kans is aanzienlijk minder geworden.

 

In de openingsronde krijgen alle spelers 13 kaarten als starthand.

Vanaf de tweede ronde krijgen twee spelers elk 13 speelkaarten waarvan één jokerkaart en twee spelers krijgen 16 speelkaarten.

 

De zwarte drieën in de openingshand.

 

Mocht een speler twee of meer zwarte drieën krijgen in zijn openingshand, dan mag  men deze zwarte drieën inleveren en daarvoor een nieuwe kaart(en) pakken.

Je bent niet verplicht om de zwarte drieën in te leveren.

 

Je mag ook één zwarte drie inleveren en er nog één in je hand houden als weggooikaart.

Je laat dan wel eerst aan de tegenstanders zien dat je op voorhand twee of meer zwarte drieën had.

 

Als je zwarte drieën inlevert, moet de zwarte drie[ën] in de afpakstok gemengd worden en wordt de afpakstok eventueel geschud.

Voor een enkele zwarte drie in je starthand mag je geen nieuwe kaart pakken.

 

Ook als je tijdens het verdere spelen twee zwarte drieën afpakt, mag je daarvoor geen vervangende kaart nemen.

 


Als je aan de beurt bent;

 

Heb je twee mogelijkheden:

001 = Of twee kaarten afpakken van de trekstapel.

002 = Of de weg gegooide kaart pakken en uit leggen en de eventueel aanwezige kaarten van de weggooistapel  verplicht pakken.

 

Bij het weggooien van kaarten worden er twee zogenaamde weggooistapeltjes gecreëerd.

Je mag alleen dat stapeltje pakken waar de weggooikaart op ligt.

 

De weggooikaarten worden duidelijk zichtbaar voor alle vier de spelers op een van de twee stapeltjes gespeeld.

Als de volgende speler de weggooikaart niet wil, draait deze de weggooikaart om en pakt twee kaarten van de afneemstok.

 

Gooit een speler een zwarte drie weg dan mag die meteen omgedraaid worden en je zegt "zwarte drie"!

Zwarte drieën mag je immers niet pakken om uit te leggen.

 


Vijf stapeltjes van vijf kaarten.

 

Je moet eerst vijf stapeltjes van exact vijf kaarten maken, dus nog geen zesde kaart of meer kaarten daarbij aansluiten.

Je mag pas aansluiten bij de stapeltjes van vijf als je minimaal vijf stapeltjes van vijf gemaakt hebt en deze mag omdraaien.

 

Stapeltjes van vijf mogen van dezelfde waarde zijn.

Zo kan het voorkomen dat je bijvoorbeeld twee stapeltjes van 5 x tweeën gemaakt hebt, enz.

 

Het straatje mag wel meteen langer worden als vijf kaarten.

 

Gemaakte stapeltjes van vijf kaarten leg je in eerste instantie met de beeldzijde naar beneden op tafel totdat je vijf stapeltjes van vijf gemaakt hebt, en draait ze daarna pas weer om.

 

Als er minimaal vijf stapeltjes gemaakt zijn, mag je daar aansluiters bij leggen.

Je mag niet aansluiten bij de kaarten van de tegenstanders.

 


Zwarte drieën

 

Zwarte drieën; [ schoppen/klaveren 3 ]

 

De klaveren of schoppendrieën hebben geen puntenwaarde, maar je mag wel minimaal drie zwarte drieën uit leggen om het spel te beëindigen en dan zelfs nog een zwarte drie weg gooien als de zgn. uitkaart.

 

Als een speler een zwarte drie weggooit, mag de tegenstander deze nooit pakken.

 

Krijgt een speler minstens 2 zwarte drieën in zijn openingshand dan mag men deze inleveren en vervangende kaarten pakken.

 


Rode drieën ;

 

Rode drieën [ ruiten /harten 3 ] kun en mag je niet uitleggen.

Die moet je meteen inleveren wanneer het jouw beurt is.

Hiervoor krijg je direct twee nieuwe kaarten per rode drie (één kaart bonus) van de afneemstok pakken.

Als je rode drie in het begin van het spel krijgt is dat vaak een zegen omdat je immers extra kaarten krijgt om mee te spelen.

Maar krijg je in het eindspel rode drieën dan is dat vaak nadelig omdat je meer slechte kaarten kunt krijgen.

 

Aansluiters ;

 

Een weg gegooide directe aansluiter van zowel een straatje als een rij mag je pakken om aan te sluiten en tevens de bijbehorende weggooistok.

Je mag een weggooikaart nooit uitleggen met een joker.

 

Als je een weggooikaart wilt pakken om uit te leggen, moet dit altijd met twee zgn. echte kaarten van dezelfde waarde zijn, bijvoorbeeld 7, 7 of 9, 9, of iets dergelijks.

 

Dit kan nooit een kaart van een straatje in je hand zijn.

Dus als je bijvoorbeeld een ruiten 7 en 8 in je hand hebt en de tegenstander gooit een ruiten 6 of een ruiten 9 weg, mag je deze weggooikaart niet pakken om er een straatje mee te gaan vormen.

 

 

Uitleg van de eindscorelijst.

 

Het team Jos en Toon heeft deze spelronde gewonnen omdat ze de meeste punten hebben gescoord.

Dit ondanks dat ze twee keer een kruis [ 100 en 50 ] hebben gekregen.

Zouden ze een derde kruis hebben gekregen, dan zouden Jos en Toon verloren hebben, ondanks dat ze meer punten hebben.

Anja en Jose hebben wel alle vijf hun getallen weggespeeld, maar niet voldoende punten gescoord om te winnen.

 



Twee spelers.

 

Variant =

Als je High Five met twee spelers speelt, deel je voor iedere speler 2 x 15 kaarten en één joker per speler.

Er blijven vier jokers in de deelstock zitten.

 

 


003 High Five Scorelijst Voor Drie Spelers
Word – 14,0 KB 64 downloads

Drie spelers.

 

Dit spel kun je ook met drie spelers spelen.

Het enige verschil met vier spelers is dat als een speler zijn straatje en minimaal 5 rijtjes x 5 niet gehaald heeft en deze speler bijvoorbeeld 80 uit gelegd heeft , de 80 punten naar de winnaar van desbetreffend rondje gaan.

 

Het kan zelfs voorkomen dat er twee spelers zijn die het niet gehaald hebben om zowel een straatje als 5 x 5 te maken , de uitleg punten van beide spelers gaan dan naar de winnaar van het desbetreffend potje. 

 

Deze spelregels zijn voor het laatst aangepast op 29 december 2024.

 

Heel veel plezier met dit leuke kaartspel!

Al tientallen jaren één van mijn favorieten kaartspellen.